تاریخ سازی هالیوود با انیمیشن های جنسی
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۴۱۵۲
دیزنی سریال انیمیشن «خانه جغد» را تولید کرده که برای اولین بار شخصیت محوری اش را یک «دوجنسه» ایفا می کند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هالیوود در مسیر ترویج بیاخلاقی و بی بندوباری که به نیت منفعت مالی در بلند مدت می اندیشد، مضامین همجنسبازی را به انیمیشنهای کودکان معصوم کشانده و این روزها با سرعت بیشتر و سرطان وار در حال آلوده کردن بیش از پیش محتواهای گروه های سنی پائین است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رسوخ محتواهای همجنسبازی، دگرباشی و دیگر شعبه های این گونه بیماری ها و عوارض روحی ـ جسمی از سویی دیگر در شرایطی اسفبار ۸۰ درصد قفسه چالشیترین کتابهای گروه سنی کودکان در کتابخانههای آمریکا را به خود اختصاص می دهد.
فهرست سالانه کتابهای گروه سنی کودکان، حاوی مضامین همجنسبازی ازجمله کتاب «جورج» اثر «الکس جینو» با موضوع دختر تراجنسی و کتاب مصوّر «یک روز از زندگی مارلون باندو» نوشته «جیل تویس» با موضوع یک خرگوش همجنسباز است. تلاش مردم ایالات متحده برای پاکسازی کتابخانههای عمومی از مضامین همجنسبازیِ گنجانده شده در کتُب گروه سنی کودکان تاکنون تنها منجر به حذف یک پنجم از این کتابهای چالش برانگیز شده و قصه همچنان سرِ دراز دارد...
هالیوود نفوذ خود را به صورت پلکانی و به غایت منحرف کننده پیش می برد، به گونه ای که شاید مخاطبین فکرش را نمی کردند که طی چند سال مساله ای ممنوعه را به پدیده ای عادی و مُحق استحاله کرده و در جامعه آمریکا هم ضد ارزشی را به یک ارزش تبدیل کند. برای نمونه، «در یک تپش قلب» (In a Heartbeat) اولین انیمیشن حاوی مضمون همجنسبازی است. این فیلم یک انیمیشن کوتاه ۴ دقیقهای است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. داستان آن در مورد علاقه یک پسر دبستانی به پسری دیگر است.
این انیمیشن کوتاه(در یک تپش قلب) پس از انتشار در یوتیوب تنها در یکی از پستهای خود بیش از ۴۰ میلیون بار و در مجموع نزدیک به ۱۰۰ میلیون بار تماشا شد. اما مساله به همین انیمیشن کوتاه چهار دقیقه ای ختم نشد. حالا گردانندگان اصلی صحنه تهاجم فرهنگی، همجنسبازی را در یکی از پربیننده ترین انیمیشن های روز دنیا گنجاندند.
پس از آن وجود صحنه دو مادر همجنسباز در انیمیشن محبوب کودکان آه از نهاد والدین برآورد. هنوز مادران در شوک ورود مضمون همجنسبازی به انیمیشن «داستان اسباب بازی ۴» بودند که انیمیشن جنجالی کمپانی دیزنی و پیکسار با عنوان «به پیش»(Onward) در سطحی بالاتر به معرفی یک شخصیت همجنسباز پرداخت. انیمیشن «بهپیش» از این جهت حائز اهمیت و نگران کننده بود که اولین شخصیت همجنسباز دنیای فیلمهای پیکسار و دیزنی را معرفی کرد. «مأمور اسپکتر» نام این شخصیت زن است و «لِنا وایت» نویسنده و بازیگر همجنسگرا به جای او صداپیشگی میکند.
البته تا اینجا هالیوود برای پیشبرد جریان عادی سازی دگرباشان جنسی و یا گروه «LGBTQ» هنوز به مرحله کارکتر اصلی از بین این گروه نرسیده بود. این اولین باری است که یک کارکتر انیمیشنی آشکارا خودش را «همجنسباز» معرفی می کند.
در هالیوود حرکت به سوی عادی سازی و ترویج رفتارهای همجنسبازانه به صورت هماهنگ صورت می گیرد. بخش عظیم صنعت سرگرمی آمریکا به حدی مساله دگرباشان جنسی را جدی گرفته و برای آن هزینه کرده که به تازگی برخی از تلویزیون ها، سایت ها و پلتفرمها در بین بخش های مختلف محتواهای خود همچون اخبار، ورزشی، زنده، خانواده، جنایی و غیره، بخش «LGBTQ»(انواع همجنسباز) را گنجانده اند. قطعا هدف ویژه ای برای گنجاندن این بخش در رسانه های پخش محتوا وجود دارد چراکه بخش دسته بندی صفحه موارد پخش به دلیل محدودیت فضا، بسیاری از عناوین مهم که دربرگیری بالایی بین مخاطبین داراست را بخاطر همین محدودیت در فهرست ها ندارد حالا بخش جزئی محتواهای همجنسبازی را در کنار کلی ترین بخشهای خود قرار می دهند که از حیث تعادل میزان مخاطب نیز به هیچ عنوان تناسب کمّی با دیگر دسته بندی ها ندارد.
صنعت سرگرمی هالیوود با تابوشکنی های غیراخلاقی خود سعی در آلوده کردن تمام ژانرها و در همه گروههای سنی به کج رفتاری جنسی روانیِ همجنسبازی داشته و ساحت هنر و همچنین ایجاد چالش برای خانواده ها برایش جایی از اعراب ندارد.
در همین راستا دیروز کمپانی دیزنی باز از روش همیشگی استفاده کرده و برای عادی و مثبت جلوه دادن این قضیه خبر تولید اولین سریال انیمیشن با شخصیت اصلی دوجنسه را «حرکتی تاریخ ساز» عنوان کرد!
ورایتی در ارتباط با همین خبر در تیتر خود نوشت: دیزنی با قرار دادن شخصیت اصلی «دوجنسه» در سریال انیمیشن «خانه جغد» تاریخ ساز شد.
«لوز نوسدا» کارکتر ۱۴ ساله اصلی فیلم یک نوجوان معمولی است که به دنبال جادوگر شدن به دنیایی دیگر سفر می کند.
«لوز» در این فیلم به گونه ای نشان داده شده که به شخصیت های مردِ داستان جذب می شود و در دو قسمت اخیر این سریال انیمیشن «Enchanting Grom Fright» و «Wing It Like Witches» رابطه ای میان «لوز» و «آمیتی» شخصیت مونث فیلم پیگیری می شود.
در ادامه داستان «آمیتی» تمایل دارد تا به «لوز» پیشنهاد رقص دونفره «Grom» که ورژن و نسخه غیر زمینی «Prom» است، بدهد تا یک رقص دو نفره داشته باشند.
«دانا ترِیس» خالق این سریال در توئیتر برای مخاطبان توضیح می دهد که در واقع به تصویر کشیدن روابط «LGBTQ»موردی است که برخی از رهبران دیزنی همیشه مشتاق به نمایش گذاشتن آن نبوده اند.
کارگردان این سریال انیمیشن گفت: با این وجود من خیلی دید بازی نسبت به قرار دادن کودکان همجنسباز در نقش اصلی فیلم دارم.
تریس توئیت کرد که او دوجنسه است و می خواسته شخصیت دوجنسه را برای نمایش بسازد.
زمانیکه به من چراغ سبز ساخت سریال انیمیشن را دادند مدیران دیزنی تاکید کردند که نباید هیچ نوع رابطه کارکتر همجنسباز یا دوجنسه در فیلم وجود داشته باشد.
با وجود این حرف ها، تریس فاش کرد که از حمایت مقامات ارشد دیزنی برای لحاظ کردن کارکتر همجنسباز و دوجنسه در فیلمش برخوردار بوده است.
تریس در توئیتی نوشت: من دوجنسه هستم و میخواهم یک شخصیت دوجنسه بنویسم، لعنتی! "خوشبختانه سرسختی من نتیجه داد و اکنون من از سوی رهبری فعلی دیزنی حمایت می شوم.
کارکتر این دختر نوجوان که با عنوان دوجنسه نشان داده می شود دارای تباری دومنیکن ـ آمریکایی است.
این اولین بار نیست که کمپانی دیزنی یک شخصیت دگرباش جنسی را در محتواهای خود به نمایش می گذارد. با این وجود تا پیش از این فیلم، همجنسبازها و دگرباشان جنسی تنها در نقش های فرعی در تولیدات دیزنی حضور داشتند و حالا نقش اصلی به آن ها اختصاص داده شده است.
نکته قابل ذکر اینکه امسال در فیلم سینمایی انیمیشن بلند «به پیش» (onward) کارکتر بازرس با صداپیشگی «لنا وایت» یک «زن همجنسباز» (lesbian) است.
«Andi mack» (اندی مک) اولین نمایش کانال دیزنی بود که کارکتر همجنسباز داشت و در ماه می شرکت پیکسار فیلم کوتاه «out» (بیرون) را با نقش اصلی یک همجنسباز تولید کرد که از دیزنی پلاس پخش شد.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: سریال انیمیشن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۴۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انیمیشنهایی متفاوت برای بزرگترها ؛ انیمیشنهایی مفرح برای بچهها
همشهری آنلاین: چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکستخورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگیاش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگیاش به دست میآورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهایتان رفتن ترغیب کرده؟همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملیاش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دلها نشست. ۸ انیمیشنی که در ادامه معرفی شده بخشی از خاطره چند نسل از دنیای انیمیشن است.
شرک (۲۰۰۱)کارگردان: اندرو آدامسون و ویکی جنسون
محصول: امریکا
یک شخصیت چطور وارد فرهنگ عامه ــ آنهم نه فقط فرهنگ عامه کشور سازنده بلکه فرهنگ عامه بسیاری از مردم در سرتاسر جهان ــ میشود، پاسخش شرک است. اگر شما کسی را به شرک تشبیه کنید بلافاصله مخاطب شما متوجه میشود که منظور شما چیست. شرک و دیگر شخصیتهای این انیمیشن دیدنی خیلی زود جای خود را در میان شخصیتهای ماندگار انیمیشن باز کردند. بچهها و بزرگترها به سرعت عاشق این موجود سبز گنده بداخلاق، اما مهربان و شجاع شدند و حالا سالهاست که تماشاگر دنبالههای آن هستند. حتی اگر دیگر انیمیشنی از شرک تولید نشود، شرک همیشه به حیات خود ادامه میدهد.
شرکت هیولاها (۲۰۰۱)کارگردان: پیتر داکتر
محصول: امریکا
در مانستروپولیس، هیولاها با ترساندن بچهها از صدای جیغ آنها انرژی تولید میکنند. اما کارخانه تولیدکننده جیغ بچه با مشکل تامین انرژی روبهرو است، چون کودکان دیگر مثل سابق نمیترسند. هیولاها از هر گونه تماس با بچهها مطلقا منع شدهاند، اما سالی و مایک، دو هیولای متخصص ترساندن بچهها، در اثر اشتباهی وارد دنیای بچهها میشوند و همهچیز به هم میریزد. در این بین سالی و مایک کشف میکنند که صدای خنده کودکان انرژی بیشتری تولید میکند. کمتر انیمیشنی به اندازه «شرکت هیولاها» در ترغیب آدمها در مواجهه با ترسهایشان که علت و اساسشان را هم نمیدانند موفق بوده است.
عصر یخبندان (۲۰۰۲)کارگردان: کریس وج
محصول: امریکا
حتی اگر فرنچایز «عصر یخبندان» را هم ندیده باشید، احتمالا آن سنجابی را که با چنگ و دندان برای حفظ دانه بلوطش خودش را به آبوآتش میزند و بلاهای زیادی سر خودش و دنیای اطرافش میآورد دیدهاید. یکی دیگر از انیمیشنهای ماندگار سالهای آغازین هزار سوم میلادی که تا همین امروز خاطره خوش آن در ذهن تماشاگرانش باقی مانده، «عصر یخبندان» است. داستانی درباره دوستی، مدارا، پذیرش تفاوتها و در عین حال احترام به محیط زیست با شخصیتهای دوستداشتنیای مثل مندی و سید که زوج ناجور اما جدانشدنیای هستند. درامی جادهای، اکشن و ماجراجویی که شوخیهای بامزهاش به حفظ قوام و انسجامش کمک زیادی کرده.
در جستوجوی نمو (۲۰۰۳)کارگردان: اندرو استنتون و لی آنکریچ
محصول: امریکا
درونمایه جستوجو در اغلب انیمیشنها قابل تشخیص است. انگار از روز اول که قرار بر پا گرفتن صنعت انیمیشن بوده، طالع شخصیتهای انیمیشن را با جستوجو و سفر نوشتهاند. سه مرحله کلی سفر قهرمان که به «جدایی» (سفر به دنیای ناشناختهها)، «تشرف» (ماجراجویی در دنیای ناشناختهها) و «بازگشت» (برگشت به دنیای عادی) قابل تقسیم است در این انیمیشن و بسیاری انیمیشنهای دیگر کاملا رعایت شده. اینجا سفر درونی با سفر بیرونی همراستا و همزمان شده و تماشاگر راحتتر میتواند تاثیر سفر در پخته شدن خام را دریابد. فیلم اکرانی بسیار موفق داشت و این موفقیت با ساخت دنباله «در جستوجوی دوری» تدوام یافت.
کورالاین (۲۰۰۹)کارگردان: هنری سلیک
محصول: امریکا
انیمیشن استاپ موشن را اصولا گرم و گیراتر از انیمیشن دوبعدی و سهبعدی میدانید یا نه؟ اگر فکر میکنید استاپ موشن فضایی صمیمی و دوستانه دارد، «کورالاین» حسابی غافلگیرتان میکند. اگر فکر میکنید که استاپ موشن اصولا فاقد صمیمت و جذابیت انیمیشنهای دوبعدی و سهبعدی است، باز هم «کورالاین» شما را متحیر میکند. شاید اگر تیتراژ این انیمیشن جذاب را نبینید، حدس بزنید که کارگردانش تیم برتون است که البته فانتزیهایش تاریکتر و دلهرهآورتر شده. «کورالاین» پاسخ به پرسشی کنجکاویبرانگیز ولی در عین حال ترسناک است که هر آدمی در بچگی با آن مواجه شده: اگر پدر و مادر آدم جوری دیگری بودند، چه میشد؟
مری و مکس (۲۰۰۹)کارگردان: آدام اِلیوت
محصول: امریکا
مری و مکس، دو آدم با دنیایی فاصله میانشان، دوست مکاتبهای هستند. مری که در استرالیا زندگی میکند و خانوادهای ازهمپاشیده دارد در هشتسالگی از سر اتفاق شروع به نامهنگاری میکند با مکس چهلوچهارساله چاق و مشکلدار در روابط اجتماعی. رابطه این دو به تدریج عمیقتر میشود و مثل هر رابطه دوستانه دیگری به مشکل میخورد. مری و مکس مستعدند که به تیرهروزیهای زندگی با شدت و حدت واکنش نشان دهند و همین ویژگی هم هست که برای تماشاگر ملموسشان میکند. انیمیشنی ماندگار با تکنیک استاپ موشن.
انومالیزا (۲۰۱۵)کارگردان: چارلی کافمن و دوک جانسون
محصول: امریکا
مردی میانسال به نام مایکل که متخصص خدمات مشتریان است برای سخنرانی در کنفرانسی وارد هتل فرگولی میشود. هتل فرگولی در ظاهر هیچ شباهتی به هتل اوِرلوک فیلم «درخشش» (۱۹۸۰) استنلی کوبریک ندارد که ساکنانش را به انزوا میکشاند، روحشان را با سیاهی تغذیه میکند و دست آخر باعث جنونشان میشود. در واقع فرگولی برای مایکل به مراتب بدتر از اورلوک است. در این هتل است که مایکل با خودش و زندگی پوچ و بیروحش مواجه میشود. این انیمیشن که با تکنیک استاپ موشن ساخته شده همان روح فیلمنامه مشهور «درخشش ابدی یک ذهن پاک» را دارد؛ غمگین و دریغخوار که با سردی رئالیستیاش برگشتناپذیر بودن زندگی را توی گوش مخاطب میزند و خوشبختانه پایانی نسبتا خوش دارد.
لاکپشت قرمز (۲۰۱۶)کارگردان: مایکل دودوک دی ویت
محصول: فرانسه و ژاپن
اگر در انیمیشن دنبال آواز و حرکات موزون و دیالوگهای بامزه هستید، این انیمیشن به هیچ وجه مناسب شما نیست. این انیمیشن بیکلام است و صدای طبیعت و موسیقی گوشنواز راوی آن. مردی که با جریان آب به جزیرهای متروک و دورافتاده آورده شده، تصمیم میگیرد با قایقی از جزیره بگریزد، اما لاکپشت قرمز عظیمالجثهای بزرگترین مانع بر سر راه او برای رهایی است. مرد برای بازگشت به اجتماع و خلاصی از طبیعت هرچه در توان دارد رو میکند، ما خلاصی واقعی او در صلحی است که با طبیعت نصیبش میشود. «لاکپشت قرمز» تماشاگرش را به فکر میاندازد که زندگی در طبیعت چه بهایی دارد.
کد خبر 848659 منبع: همشهری آنلاین برچسبها کارتون مجله انیمیشن پویا نمایی - انیمیشن